6 Şubat 2019 Çarşamba

NE KASETTİ AMA – 5 –


Al sana muhteşem bir kaset daha. Bu kaseti baştan sona, döndürüp döndürüp kaç milyon kere dinledim acaba? Her bir şarkısı ayrı ayrı küçük birer şaheser…


96 senesinde bir meteor gibi düşmüştür müzik piyasasına. Daha önce hiç görülmemiş bir şeydir. (Popüler anlamda tabi ki. Yoksa kendisi zaten tamamen kızlardan oluşan ve sert müzik yapan “Volvox” grubuyla beraber bu tarz müziği 7-8 yıldır yapmaktadır. ) Bu yetkinlikte ve popülerlikte rock kaseti Türkiye’de o dönemde çok azdır ve kadın başına bu işe bulaşan da pek yoktur. Kadın başına bu işlere bulaş bir de adını “Kadın” koy. Cay vanına!!


Herkesin hemfikir olacağı bir özelliği de dibine kadar orijinal olmasıdır. O zamana kadar bir benzeri olmayan bir iştir. Sonrasında taklitleri çıkmıştır ama asla benzeri olmamıştır. Neredeyse Türkçe sözlü rock müzikte kendine has bir tarz yaratmıştır bu kasetle. Sonrasında zaman zaman bu tarzı geliştirdiği muhteşem tekil örneklere (Can Kırıkları, Çakıl Taşları, Ben Şarkımı Söylerken) rastlarız ama kendisi bile bu tarzı başka bir kasetle aşamamıştır. Sonraki yıllarda bu tekil örneklere rağmen tarzının biraz daha yumuşadığı hatta zaman zaman pop-rocka yaklaştığı söylenebilir. Zira rock sadece müziğin sertliğiyle ilgili değildir, duruş ve söylem de rockın tamamlayıcı unsurlarıdır. Örneğin, rock müzikte konu “aşk” iken bile söylem genele ve dünyaya dairdir. Popta ise hep bir kendiyle ilgilenme, kendini dünyanın merkezi olarak görme vardır. Şebnem Ferah’taki o başlardaki asilik ve başkaldırı, sonraları müzikal olmasa da duruş ve söylem olarak yumuşamıştır. Belki de olgunlaşmıştır demek daha doğrudur.


En sağlam tarafından rock şarkılar vardır kasette. “Vazgeçtim Dünyadan, Bu Aşk Fazla Sana, Bırak Kadının Olayım, Fırtına, Yeniden Doğup Gelsem, Durma” başı çeken şarkılardır. Hem dinamiktir bu şarkılar hem de yer yer manifestovari sözlere sahiptirler. “Deli Kızım Uyan”, “Yağmurlar” gibi çok güzel baladlar vardır ayrıca. Sert olmayan şarkılar bile poptan uzaktır ve yine rock türünün içine dahil edilebilecek ürünlerdir. Zaten dediğim gibi kendisi bir rockerdır kariyerinin en başından beri. Sözlerin tamamında Şebnem Ferah, imzası vardır, dördünde Sezen Aksu’nun da katkısı görülür. Durma hariç bütün şarkıların bestesi de kendisine aittir. Düzenlemelerde ise hep şu 3 ismi görürüz: İskender Paydaş(aynı zamanda prodüktörüdür), Demir Demirkan, Tarkan Gözbüyük. DM ve TG dışında Hakan Utangaç, Metin Türkcan ve Murat İlkan’ın da kasette katkısı vardır. Yani kasete Pentagram tarafından topyekun omuz atılmıştır, kasetteki rock tınısına bu durumun katkısı da elbette kaçınılmazdır.



Tüm özellikleriyle dehşet bir kasettir. Şebnem Ferah da hâlâ dimdik ayakta. Var olsun!


“Yürekler alınmaz pulla parayla
Kim yenmiş kaderiyle duayla”



Meraklısına Not: Yazıda adı geçen “Volvox” 88’de, “Pentagram” 87’de Bursa’da temelleri atılmış gruplardır. Sen neymişsin be Bursa!
Meraklısına Not2: “Volvox”tan çıkan tek ünlü Şebnem Ferah değil. Özlem Tekin de bir dönem “Volvox”ta yer alıyor. İkisi de 96 yılında ilk solo çalışmalarını piyasaya çıkarıyorlar.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder